PROGRAMY PROJEKTY I AKCJE REALIZOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
2022/2023
„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
* Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
* Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
* Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
* Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
* Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
* Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.
,,Cool jak kultura – Lidzbarski Przewodnik Kulturalny Młodego Odkrywcy”
To projekt animacji kulturowej skierowany do najmłodszych odbiorców. Obejmuje wszystkie sześciolatki z Lidzbarka Warmińskiego tj. prawie 200 dzieci z wszystkich lidzbarskich przedszkoli. Do jego realizacji włączyły się wszystkie instytucje kultury i sportu w naszym mieście.
Necio.pl to projekt edukacyjny skierowany do dzieci w wieku 4‑6 lat, którego celem jest nauka bezpieczeństwa w Internecie. Bohaterem jest przyjazny robocik Necio, który zaprasza najmłodszych do wspólnej „zabawy w Internet”. Dzieci dowiedzą się, czym jest Internet, jak surfować po stronach WWW, bezpiecznie komunikować się z innymi, używać poczty e‑mail, wybierać bezpieczne strony.
Profilaktyka Smyka
„Profilaktyka Smyka” to program realizowany w naszym przedszkolu w bieżącym roku szkolnym. Obejmuje zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpieczeństwa w Internecie, na podwórku oraz życiu codziennym. Dlatego tez nasze przedszkolaki mają możliwość poznania Poli, którą z opresji ratuje policjant, ucząc tym samym bezpiecznych zachowań.
MAGICZNA MOC BAJEK
Głównym celem Projektu jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
Cele szczegółowe:
-Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
-Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
- Przekazywanie za pośrednictwem Literatury wartości moralnych.
-Wyzwalanie pozytywnych emocji (radości, zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa).
-Rozwijanie wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.
-Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
-Kształtowanie postawy empatii wobec osób niepełnosprawnych.
-Przedstawienie dzieci z niepełnosprawnością jako wartościowych ludzi, którzy chcą się bawić, śmiać, uczestniczyć w życiu grup
Zabawa to nie tylko rozrywka.
Jest wiele sposobów na naukę!
W roku szkolnym 2019/2020 realizujemy w naszym przedszkolu program Ambasador Przyjaznej Edukacji, to program nauki przez zabawę klockami LEGO® Education. który służy wymianie doświadczeń i wzajemnemu wsparciu merytorycznemu użytkowników systemu LEGO® Education.
Mały miś w świecie wielkiej literatury
Siadaj szybko na dywanie – coś pięknego dziś się stanie.
W wielki świat literatury zaprowadzi Ciebie Miś.
Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – autor Aneta Konefał „Misiowa Mama”.
Organizatorem projektu w roku szkolnym 2019/2020jest Grupa MAC S.A. (właściciel marek MAC Edukacja, MAC Technologie i MAC Dydaktyka) przy współpracy z CEBP 24.12 Sp. z o.o. wydawcą miesięcznika Bliżej Przedszkola.
Na projekt składa się 6 modułów:
Mały Miś – czytające Przedszkolaki tzw. wersja przedszkolna
Mały Miś uczy samodzielności
100-lecie niepodległości. Pokaż radość Przedszkolaku!
Kulinarne warsztaty z Małym Misiem
Kuferek Kreatywności Małego Misia
Misiowe aktywności sportowe
Czy wiesz, że… dwa podstawowe klocki LEGO® 2×4 można połączyć w 24 różne kombinacje. Z trzech klocków ilość kombinacji wynosi 1060, zaś z sześciu daje 915103765 możliwości połączenia!

Własnie w tym roku rozpoczynamy przygodę z tak uwielbianymi klockami przez dzieci. „Sześć klocków” to koncepcja zachęcająca i motywująca dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do rozwijania umiejętności, wiedzy i postaw niezbędnych, by osiągać sukcesy w dalszym życiu.
„Sześciu klocków” to krótkie, proste ćwiczenia i zabawy mające:
- rozbudzić umysł,
- skłonić dzieci do ruszania się,
- doskonalić procesy myślenia i zapamiętywania.
Podczas zabaw dzieci kształtują umiejętność kontrolowania własnego zachowania w dążeniu do określonego celu. Zadania zapewniają dziecku wiele możliwości ćwiczenia i rozwijania samokontroli, która odgrywa dużą rolę podczas procesów związanych z uczeniem się.
Metoda „Sześciu klocków” będąc dobrą zabawą, jednocześnie zachęca do nauki i pozwala dzieciom rozwijać umiejętności związane z:
- sensoryką
- mową
- językiem
- nabywaniem wiedzy
- motoryką
- zachowaniami społecznymi
- emocjami
Ogólnopolski Program Uczymy Dzieci Programować – edycja II
Nasze przedszkole w tym roku szkolnym bierze udział w Ogólnopolskim Programie Uczymy Dzieci Programować – edycja II. Organizatorem programu jest firma EduSense, a koordynatorami programu: Anna Świć (autorka materiałów wykorzystanych w programie), Rafał Mitkowski.
,,Uczymy dzieci programować” to program edukacyjny, którego adresatem są szkoły, przedszkola, biblioteki, centra kultury, ośrodki edukacyjne a także rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem programu jest upowszechnianie nauki programowania już od najmłodszych lat, wsparcie nauczycieli w procesie nauczania tak aby bez lęku i obaw mogli włączać elementy programowania do zajęć dydaktycznych niezależnie od realizowanych aktualnie treści, wplatać programowanie w edukację matematyczną, językową, społeczną.
„ Krecik poznaje Polskę „ – ogólnopolski projekt edukacyjny. Postać – maskotka Krecika przybędzie do nas na początku stycznia odbędziemy z nim liczne spacery, wycieczki. Pokażemy Krecikowi nasze piękne miasto
Celem projektu jest przybliżenie dzieciom wiedzy na temat regionu, z którego pochodzą, ukazanie jego piękna i wyjątkowości , jego dorobku kulturalnego, a także rozbudzanie zainteresowania innymi miejscami w Polsce.
Poprzez udział w projekcie możliwe będzie zdobywanie nowych doświadczeń , rozwijanie zainteresowań pięknem naszej Ojczyzny ;promocja placówek przedszkolnych nawiązanie współpracy między przedszkolami.
„ Podróże małe i duże „ gr II – projekt całoroczny
Dzieci poznają różnorodne sposoby podróżowania – ze szczególnym zwróceniem uwagi na środki transportu przyjazne środowisku.Dzieci poznają swoją miejscowość, okolicę, nauczą się orientacji w terenie za pomocą np. mapy.Odbędą również – „Podróże przez 4 pory roku czyli co zmieniło się w przyrodzie”
„ Smaki podróży „ –wielozmysłowe poznawanie świata
„ Kartki z podróży – czyli wysyłamy wiadomości i pozdrowienia
i wiele innych tematów zainicjowanych przez same dzieci. ………..
„ Zuzia Podróżniczka” –całoroczny projekt ze względu na swój charakter zakładający szczególnie ścisłą współpracę z rodzicami
Cele ogólne :-budzenie zaciekawienia otaczającym światem
-rozwijanie zainteresowań podróżniczych
- poznanie charakterystycznych dla danych miejsc budowli, krajobrazów
-rozbudzanie orientacji w położeniu miast, krajów
Bohaterka – szmaciana lalka Zuzia będzie podróżować po Polsce i świecie z dziećmi ich rodzicami pracownikami przedszkola , którzy zabiorą ją w podróże po kraju i za granicę. Z każdej podróży przyślą do przedszkola zdjęcia Zuzi na tle charakterystycznych miejsc danej miejscowości, kraju. Nauczycielki pokazując je dzieciom za pomocą tablicy multimedialnej lub ekranu będą mieli naturalną okazją do prezentacji istotnych, charakterystycznych wiadomości o danym miejscu, wzbudzeniu zainteresowania dzieci budowlą, krajobrazem, położeniem na mapie. Dzieci jeśli były uczestnikami wycieczki na tle grupy będą opowiadać o swoich wrażeniach, opisywać ciekawe miejsca itp
„ Zakątki bioróżnorodności w przedszkolnym ogrodzie ” nasz projekt zakłada szereg działań, których głównym celem jest tworzenie w otoczeniu przedszkola zakątków przestrzeni bogatych w różnorodne rośliny oraz żyjące z nimi w symbiozie zwierzęta. Stworzenie miejsc dla naturalnych doświadczeń dzieci związanych z eksperymentowaniem zmysłami : węchem, dotykiem, wzrokiem wyeksponowanie miejsc tzw. ‘ stołówek dla ptaków”z roślinami będącymi ich ulubionym pokarmem oraz upiększenie przestrzeni przedszkola, podniesienie jej estetyki.
Projekt uzyskał dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu ochrony środowiska
w Olsztynie
I „ Kodowanie na dywanie czyli Mali Programiści”,
Wychodząc naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom, a także mając na celu dalsze etapy edukacji chcemy wzbogacić i uatrakcyjnić pracę z dziećmi w naszym przedszkolu o innowacyjne rozwiązania metodyczno-programowe związane z podstawami programowania na poziomie przedszkolaków” W tym celu została napisana Innowacja- „Kodowanie na dywanie czyli Mali Programiści”. Innowacja będzie na początku realizowana w grupie dzieci 5 – 6 letnich, w kolejnych latach może być rozszerzona o dzieci młodsze. Podczas cyklicznych zajęć z wykorzystaniem maty edukacyjnej i wypracowanych pomocy dydaktycznych, w atrakcyjny sposób pomożemy przedszkolakom zrozumieć podstawy kodowania i programowania łącząc zabawę z nauką.
Dzieci nabędą nowe kompetencje w zakresie logicznego myślenia, umiejętności pracy zespołowej, zadaniowego podejścia do napotykanych trudności, elastyczności.
Program „Chronimy Dzieci” realizowany jest
w ramach Rządowego programu „Bezpieczna
i przyjazna szkoła” –
Realizacja programu przez przedszkole oznacza, że opracowana została i wdrożona „ Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem” określa ona iż :
- posiadamy ustalone procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- chronimy dane osobowe i wizerunek dziecka
- dbamy o bezpieczny dostęp i dzieci do internetu
- posiadamy ustalone i spisane relacje na linii dziecko-pracownik personelu
- pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedzą jak na nie reagować
- placówka oferuje dzieciom edukację z zakresu profilaktyki przemocy, wykorzystywania i ochrony przed krzywdzeniem
„Dzień Przedszkolaka” nasz projekt w ramach konkursu grantowego
„ Charytatywnie aktywnie „ Stowarzyszenia „Miej Marzenia”
Celem projektu jest promowanie wychowania przedszkolnego, a co za tym idzie najmłodszych obywateli naszego miasta. Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka ( 20 września ) stał się inspiracją do zorganizowania wszystkim dzieciom z lidzbarskich przedszkoli imprezy plenerowej pod Wysoką Bramą w której królowała muzyka, tańce, pląsy, zabawy integracyjne. Na uroczystości nie zabrakło również władz miasta w osobie Burmistrza Lidzbarka Warmińskiego
„Przyjazny rower przedszkolaka „
Projekt który został dofinansowany przez Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej. Główne cele projektu :
- Promowanie wśród dzieci i rodziców idei ekologicznego środka lokomocji jakim jest rower
- Promowanie jazdy rowerem jako aktywnego zdrowego spędzania czasu z rodziną , przyjaciółmi
- Pokazanie walorów najbliższego środowiska, przyrody z „ perspektywy roweru”
- Poznanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa uczestników jazdy rowerem
- Rozwijanie zainteresowań, wiedzy poprzez kontakt z osobami pasjonującymi się spędzaniem czasu jazdą rowerem
- Nawiązanie aktywnej współpracy z przedstawicielami Stowarzyszenia
„ Rowerowy Lidzbark”
- Ścieżka rowerowa „ Green Velo” przybliżenie dzieciom roli i walorów nowej infrastruktury do uprawiania turystyki rowerowej
- Poznanie głównych zasad ruchu kołowego w trakcie zajęć w „ miasteczku ruchu drogowego”
- Wydzielenie terenu na posesji przedszkola i utworzenie mini parkingu rowerowego
- Zakup i montaż stojaków na rowery
- Zakup kilku rowerków biegowych, kasków –organizowanie bezpiecznych i atrakcyjnych zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym
Innowacja pedagogiczna „Tablica multimedialna w życiu przedszkolaka – atrakcyjne rozwijanie kompetencji dzieci” - realizacja w gr III – 6 latków
W związku z zakupem zestawu tablicy multimedialnej z projektorem ( fundusze akcji 1% ) nasz zespół autorski nauczycieli opracował innowację pedagogiczną, która uzyskała wpis Warmińsko –Mazurskiego Kuratora Oświaty do Rejestru Innowacji nr I/185/14 i jest obecnie realizowana.
W nowatorskich w swojej treści i formie zajęciach z tablicą multimedialną wykorzystujemy programy interaktywne ( np. „Alik idzie do szkoły” )oraz nieograniczone zasoby Internetu – portale edukacyjne . Tablica została włączona do niemal codziennej aktywności dzieci 5-6 letnich podczas pobytu w przedszkolu głównie w obszarach : zajęcia dydaktyczne, zabawa, indywidualna praca korekcyjno-kompensacyjna, budowa więzi społecznych, integracja, rozwijanie zainteresowań indywidualnych
„Czyste powietrze wokół nas”- realizacja programu w grupie III – 6 latków
Od paru już lat realizujemy program profilaktyki tytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” , który adresowany jest do dzieci 5,6 letnich oraz ich rodziców i opiekunów. Założeniem programu jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Treści programu realizowane są w czasie 5 zajęć warsztatowych:
1.„Co i dlaczego dymi?”,
2.„Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”,
3.„Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?”,
4.„Jak unikać dymu papierosowego?”,
5.„Nie pal przy mnie!”.
Nasze przedszkole realizuje dodatkowy, innowacyjny program wychowania przedszkolnego „Klucz do uczenia się” autorstwa Galiny Dolya
Nasz przedszkole realizuje sesje z dwóch modułów KDU. W zasobach posiadamy moduł „Matematyka sensoryczna” która daje fundamenty do nauki prawdziwej matematyki. Matematyka sensoryczna wprowadza we właściwości i cechy przedmiotów (kolor, kształt, rozmiar), poprzez porównywanie, badanie, modelowanie. Doskonali umiejętności rozwojowe naszych najmłodszych dzieci. Ten moduł wyrównuje zdolności dzieci. Nie ma tu słabszych czy gorszych, wszystkie dzieciaki są równe. Pracujemy także z modułem„Matematyka 2”- która rozwija myślenie operacyjne, ćwiczy rozumienia pojęcia liczby i daje świetne wprowadzenie do rozwiązywania zadań matematycznych.
NASZE PRZEDSZKOLE REALIZUJE:
- PROJEKT „ZDROWY PRZEDSZKOLAK”
Celem projektu Zdrowy Przedszkolak jest poprawa jakości odżywiania dzieci przedszkolnych
i poszerzenie świadomości w zakresie naturalnego odżywiania.
W ramach projektu nasze przedszkole konsultuje z dietetykiem jadłospisy dla dzieci. Posiłki są zdrowe i naturalne, a dzieci nabywają prawidłowe nawyki żywieniowe. Dzieci samodzielnie robią soki z warzyw i owoców, sałatki owocowe, komponują kanapki, pieką zdrowe zbożowe przekąski. W ramach projektu rozpowszechniane i promowane są również publikacje o naturalnym odżywianiu wśród rodziców przedszkolaków, mające na celu zachęcenie ich do przygotowywania smacznych i zdrowych posiłków.
Zapraszamy do odwiedzania strony: http://www.zdrowyprzedszkolak.org/